maandag 27 oktober 2008

Containerboek 3


Strikt genomen gaat het hier niet om een containerboek, maar om een 'bankboek'.
Toen ik nog in de Hendrik Zwaardecroonstraat woonde, wandelde ik met regelmaat in het Haagse Bos. Ik moest altijd door de Joan Maetsuyckerstraat om daar te komen. Welnu, op zonnige dagen kon het gebeuren dat aldaar, op een houten tuinbankje, vele boeken gerangschikt lagen, vergezeld van een geplastificeerd papier waarop geschreven stond: 'Boeken gratis mee te nemen'. Ik bedacht mij meestal niet en nam mee wat van mijn gading was, waaronder deze Oxford Dictionary of Opera.

Nu wil het geval dat ikzelf niet zo van de opera ben, maar meer van religieuze muziek voorzover men Bach, Purcell, Pergolesi en dergelijke daaronder mag scharen. Het boek is echter wel geschikt als klein geschenk voor mijn zus C., die dol is op opera.
Van een opdracht kan ik het boek niet meer voorzien, die staat er reeds in:

"Karin,
Een uitermate laat verjaardagskado c.q. een vroeg, dan wel iets ertussenin.
XX
Paul

O ja 1:
The man that hath no music in himself nor is not mov'd with concord of sweet sounds, is fit for treasons, statagems and spoils; let no such man be trusted
(Shakespeare, 'The merchant of Venice')

O ja 2:
Wat zou de opera een prachtig iets zijn als er geen zangers waren
(Gioachino Rossini)"

Tot zover, met dank aan Paul en Karin.

Geen opmerkingen: